Zij maken het verschil: de cliëntenraad van Pento 


Marloes ten Kate-Schuiling (voorzitter): ‘Impact van gehoorverlies begrijp je pas als je er middenin zit’
Sinds medio 2022 ben ik lid van de cliëntenraad van Pento. Met mijn man en 2 dochters ben ik woonachtig in Hoogeveen. Mijn man en ik zijn beide opgegroeid in goed horende families en toen onze dochter Evi ernstig slechthorend werd geboren, in 2018, wisten wij eigenlijk helemaal niets van het daadwerkelijke leven met gehoorverlies.

Je kunt je een hoop zaken voorstellen bij gehoorverlies, maar de impact die het 24/7 heeft kun je pas begrijpen als je er middenin zit. En dan is Pento de expert die je zo goed mogelijk helpt bij het verbeteren van je gehoormogelijkheden. Maar bij kinderen in het vroegbehandelingtraject gaat dit nog veel verder. Samen met de professionals werk je aan taal- en gebaarontwikkeling, maar is ook het sociaal emotioneel sterk maken van de kinderen heel belangrijk.

Toen ik vernam dat er nieuwe leden gezocht werden voor de cliëntenraad twijfelde ik dus geen moment. Heel graag doe ik iets terug voor de organisatie en wil ik mijn kennis en ervaring inzetten om zorg voor cliënten te blijven verbeteren. Ik hoop met mijn ervaring als manager van een grote technische arbeidsbemiddelaar een bijdrage te kunnen leveren aan de raad, door beleid en wensen van de raad om te zetten in concrete acties.


Ishak Kangus: ‘Inzetten voor mensen zoals ik met een auditieve beperking’
Ik en ook mijn zoon zijn slechthorend waardoor ik nauwlettend de auditieve ontwikkelingen in de gaten houd. Ik wil mij nog meer gaan verdiepen in de auditieve beperkingen. Daarnaast zet ik mij via de cliëntenraad ook meer in voor de mensen met een soortgelijke beperking, met het doel beter gehoord te worden en geïntegreerd te raken binnen de maatschappij. Hiermee wens ik ook de belangen van de cliënten te kunnen behartigen. Dit kan o.a. bereikt worden door middel van focus op de participatie met behulp van een eenduidig beleid, betere toegankelijkheid, communicatie en voorzieningen.

Wilma van Wijk: ‘Communicatie is van wezenlijk belang in onze samenleving’
Mensen met een beperking op het gebied van horen, spreken en verstaan verdienen de best mogelijke ondersteuning om volwaardig mee te doen. Daar zet ik mij graag voor in als lid van de Cliëntenraad van Pento.

Ik ben getrouwd en heb drie kinderen. Vanuit mijn familie heb ik veel ervaring met slechthorendheid en de impact die dit heeft op het dagelijks leven. Hierdoor weet ik hoe belangrijk goede zorg en ondersteuning zijn. Toen ik tijdens mijn werk in het ziekenhuis de oproep voor nieuwe leden zag op het scherm van de Pento-vestiging in Ede, heb ik daarop gereageerd om zo betrokken te blijven bij de zorg en een bijdrage te leveren.

Met mijn ervaring als secretaris van een klachtencommissie heb ik veel contact gehad met zowel patiënten als hulpverleners. Hierdoor weet ik wat voor hen belangrijk is en welke uitdagingen er spelen. Ik kijk ernaar uit om samen met de andere leden van de cliëntenraad bij te dragen aan nieuwe ontwikkelingen en verbetering van de zorg en dienstverlening aan alle cliënten van het audiologisch centrum.


René Gmelig Meyling: ‘In de samenleving staat en valt het ‘erbij horen’ bij een goede communicatie’
Luisteren in het gezin, op het werk en in je sociale omgeving is van wezenlijk belang om met elkaar dingen te kunnen bespreken, te kunnen genieten en om het leven te delen en te vieren. Als je een goed gehoor hebt, dan heb je werkelijk geen besef, wat de praktijk van slechthorendheid en doofheid aan gevolgen met zich meebrengt. Vanaf mijn 50e levensjaar werd ik bepaald bij de realiteit van een erfelijke aandoening. Ik werd geconfronteerd met een progressief gehoorverlies en een in verloop volledige uitval van mijn evenwichtsorganen. In mijn familie was ik ermee bekend, dat er een kans van 50% was, dat ik het genetisch defect zou overerven. Voor mijn vier kinderen en kleinkinderen wacht mogelijk eenzelfde lot, tenzij een medische oplossing wordt gevonden.

In de zoektocht naar hoor-oplossingen en de begeleiding in mijn werkomgeving heeft Pento een belangrijke rol gespeeld. Alles is in het werk gesteld in de zoektocht naar hooroplossingen. Dit bleef niet beperkt tot hoortoestellen en solo-apparatuur. De aandacht ging ook uit  naar de samenhangende zorgvraag op het werk. Goede herinneringen heb ik ook aan de cursus spraakafzien, dat werd verzorgd door de specialisten op het gebied van logopedie.

Als lid van de cliëntenraad hoop ik mijn kennis en ervaring op een enthousiaste wijze in te zetten, waarbij ik mij natuurlijk zal richten op de belangen van de patiënt, maar niet minder op het functioneren van de diverse vestigingen van Pento en de vormgeving van de organisatie als geheel. In een tijd van toenemende zorg als gevolg van de vergrijzing en de druk op de zorgbudgetten hoop ik  binnen de cliëntenraad mijn steentje te kunnen bijdragen.