Week van de medezeggenschap: cliëntenraad in beeld

De cliëntenraad Pento zoekt versterking, en niet alleen op de geijkte manier van alleen lid zijn. Voorzitter Marloes ten Kate licht toe hoe de raad op zoek is naar nieuwe leden die op structurele of projectmatige basis willen bijdragen. “We willen dat de stem van al onze cliënten goed gehoord wordt, en daarvoor hebben we meer mensen nodig,” vertelt Ten Kate. “Het gaat om cliënten met gehoor-, taal- en spraakproblemen, en het is belangrijk dat zij vertegenwoordigd worden door mensen die hun belangen écht begrijpen.”

Durf jij kritisch te zijn en heb je hart voor de zorg?
De cliëntenraad speelt een cruciale rol binnen Pento. “Onze raad denkt mee over nieuwe ontwikkelingen en diensten, en we kijken altijd door de bril van de cliënt. Dat betekent dat we het hebben over de kwaliteit van de zorg, maar ook over praktische zaken die voor cliënten van belang zijn,” zegt Ten Kate. “Daarom zoeken we mensen die actief willen meedenken en kritisch durven te zijn.”

Twee verschillende manieren van bijdragen
Er zijn twee manieren waarop mensen zich kunnen inzetten voor de raad. Ten Kate legt uit: “We begrijpen dat niet iedereen evenveel tijd heeft, en daarom bieden we twee opties. Je kunt vast lid worden van de cliëntenraad en dan ben je betrokken bij alle vergaderingen en ontwikkelingen. Dat vraagt ongeveer 4 tot 6 uur per maand, inclusief voorbereiding. Maar we hebben ook plek voor mensen die één keer per jaar als gastexpert willen bijdragen, bijvoorbeeld met specifieke kennis of ervaring op een bepaald thema.”

Niet alleen cliënten, ook betrokkenen zijn waardevol voor ons
Hoewel de raad vooral op zoek is naar cliënten van Pento, is dat niet het enige criterium. “Ook mensen die zich betrokken voelen bij de doelgroep kunnen zich aansluiten,” zegt Ten Kate. “Denk bijvoorbeeld aan ouders van kinderen met deze problematiek, jongvolwassenen met tinnitus of mensen die al hun hele leven slechthorend zijn. We willen dat álle groepen binnen onze cliëntenkring vertegenwoordigd zijn, zodat de zorg voor iedereen beter wordt.”

Enthousiast, kritisch en betrokken
De ideale kandidaat is iemand die zowel kritisch als betrokken en enthousiast is. “Je hoeft geen grote digitale tijger te zijn, maar het is wel belangrijk dat je informatie kunt verwerken en bereid bent om mee te praten,” benadrukt ten Kate. “We zoeken mensen die niet bang zijn om vragen te stellen en mee te denken over de toekomst van onze zorg. Dat kan gaan over heel concrete zaken, zoals hoe een locatie werkt, maar ook over beleidsdocumenten die we ontvangen.”

Vrijblijvende kennismaking
Voor mensen die geïnteresseerd zijn, biedt de cliëntenraad een laagdrempelige kennismaking. “We begrijpen dat het een grote stap kan zijn, daarom nodigen we iedereen uit voor een vrijblijvend gesprek,” zegt Ten Kate. “Dat kan online of op één van onze negen locaties, afhankelijk van wat iemand prettig vindt. Tijdens dat gesprek bespreken we wat er van je verwacht wordt en kun je zelf bepalen of het iets voor je is.”

Een kans om het verschil te maken
De cliëntenraad biedt nieuwe leden niet alleen een vrijwilligersvergoeding en reiskostenvergoeding, maar ook de kans om trainingen en scholing te volgen. “We vinden het belangrijk dat onze leden zich kunnen ontwikkelen,” zegt Ten Kate. “Maar het gaat vooral om de kans om het verschil te maken voor 25.000 cliënten van Pento. Jouw bijdrage kan een directe impact hebben op hoe we de zorg verbeteren.”

Met deze oproep hoopt Marloes Ten Kate dat meer mensen zich aangesproken voelen om mee te denken en hun stem te laten horen. “Als je één van de vragen uit onze oproep (vacaturetekst) met ‘ja’ kunt beantwoorden, dan willen we heel graag met je kennismaken. Samen kunnen we ervoor zorgen dat de zorg voor onze cliënten nóg beter wordt. Voor vragen of direct een afspraak maken voor een kennismakingsgesprek mag je mij rechtstreeks mailen m.tenkate@pento.nl Ik hoor graag van je!”

Share Button