Ben jij een cliënt van Pento of voel jij je betrokken bij mensen met een gehoor-, taal- of spraakprobleem en hun belangen en zorg? Ben jij zelf of ken jij iemand die op één van onderstaande vragen waarschijnlijk ‘ja’ zal antwoorden? Lees dan verder!
Enkele vragen:
- Vind je het boeiend om vanuit een cliëntenperspectief over nieuwe ontwikkelingen en diensten -en de kwaliteit daarvan- ten behoeve van cliënten mee te denken, te lezen en te praten? Doordat je bijvoorbeeld actief deelneemt aan een brainstorm, een locatie van Pento bezoekt of een vergadering bijwoont?
- Durf je kritische vragen te stellen en kun jij goed luisteren? En duik je niet weg als er een beleidsdocument in je mailbox binnenkomt maar bekijk je minimaal de inhoud en voorstellen? Je hoeft geen grote ‘digitale tijger’ te zijn, maar kunt wel informatie (online en anders) verwerken?
- Vind je het belangrijk dat alle cliëntgroepen vertegenwoordigd kunnen zijn in de Cliëntenraad van Pento? Dus zowel ouders van jonge kinderen, alsook jongvolwassenen met bijvoorbeeld tinnitus? Maar ook mensen die dyslexie hebben of bijvoorbeeld hun hele leven al met slechthorendheid leven. Cliëntgroepen die elk concrete wensen en ideeën hebben hoe de audiologische centra van Pento nog betere service en kwaliteit aan cliënten kunnen bieden.
- Lijkt het jou interessant om aan een van bovenstaande op enige wijze bij te dragen, door de informatie te verzamelen of jouw ervaringen als cliënt of verzorger/vertegenwoordiger van de cliënt te delen met de cliëntenraad als formele belangenbehartiger namens alle 25.000 cliënten van Pento?
Is één van deze antwoorden ja? En ben je nieuwsgierig geworden of het bij jou past en hoe en wat jij voor ons kunt betekenen? Dan willen wij jou graag uitnodigen om vrijblijvend kennis te maken met de Cliëntenraad van Pento.
Wij begrijpen dat je eerst meer wilt weten en wat er wanneer van jou verwacht kan worden. Daarom nodigen we je uit voor een vrijblijvende kennismaking in overleg met jou. Dat kan online of op locatie. Daarna besluit je pas tot een ja of nee. Lees nog even verder over hoe wij jouw hulp (projectmatig of structureel voor ons zien.
Ons aanbod: twee keuzes
Wij begrijpen als geen ander dat het niet voor iedereen een vanzelfsprekendheid is om zich naast studie en of werk, eventueel gezin/zorgtaken en vrijetijd/ hobby’s in te zetten voor een thema of doelgroep. Daarom bieden we twee opties aan waaruit je kunt kiezen om voor een afgesproken periode bij het werk en opdracht van de Cliëntraad Pento betrokken te zijn.
- Optie 1 betekent een meer structurele inzet per vergadering/overleg als vast lid van de CR.
- Optie 2 kun je beschouwen als een meer projectmatig inzet, éen keer per jaar op een thema als gastexpert.
Kort iets over de cliëntenraad van Pento voor we de opties op tafel leggen. De cliëntenraad van Pento vergadert minimaal vier keer per jaar op locatie (inclusief een werkbezoek) en daarnaast zijn er enige online overlegmomenten. Vanwege haar taakopdracht kan de cliëntenraad ook gevraagd en ongevraagd deelnemen aan relevante conferenties en themabijeenkomsten of audits. De cliëntenraad wordt ondersteund door een onafhankelijk ambtelijk secretaris. De informatie die de cliëntenraad verwerft is veelal vertrouwelijk en nog niet publiekelijk.
Optie 1 is op structurele basis: Je wordt een VAST LID van de Cliëntenraad (CR) Pento voor minimaal 1,5 jaar en als het mogelijk is het liefst voor een hele termijn van 3 jaar.
- De CR vergadert minimaal vier keer per jaar, meestal op locatie of hoofdkantoor. Daarnaast is er onderling telefonisch en online overleg.
- Als vast lid van de CR ben je gemiddeld 4 tot 6 uur per maand actief om samen met ons (cliëntenraad van Pento) de belangen te behartigen van alle cliënten van Pento. Dat is inclusief reistijd en voorbereiding.
- Als lid praat, adviseer en besluit je mee over alle onderwerpen van de CR.
- Je ontvangt een vaste vrijwilligersvergoeding per jaar en reiskosten worden vergoed. Overige faciliteiten zijn in overleg.
- Daarnaast kun je desgewenst een scholing volgen over bijvoorbeeld medezeggenschap of aan een training deelnemen als team van de CR. Deze worden uiteraard voor jou vergoed.
- Je mag maximaal twee maal drie jaar lid van de Cliëntenraad zijn.
Optie 2 is op projectbasis: Je zet je in als GASTEXPERT en verzorgt één keer per jaar inhoudelijk een bijdrage.
- Jouw expertise betreft beleid of ervaringen of thema’s of aandoeningen waar Pento actief is. Jouw bijdrage is expliciet van toegevoegde waarde voor de CR.
- Dankzij jouw input kan de CR haar taken en adviesrecht en instemmingsrecht optimaal invullen.
- De informatie die de CR met jou deelt en jij met ons kan vertrouwelijk zijn.
- Je ontvangt een reiskostenvergoeding en eenmalig vergoeding (per jaar) vanwege je bijdrage.
- Je wilt minimaal twee jaar een actieve en productieve inbreng verzorgen.
Hier kun je terecht met vragen
Wij beantwoorden je vragen graag. Je mag hiervoor contact opnemen met Marloes ten Kate, zij is de voorzitter van de cliëntenraad van Pento. Of wil je liever direct een afspraak maken om vrijblijvend met ons kennis te maken? Ook dat kan! Stuur een mail of verzoek naar clientenraad@pento.nl of rechtstreeks naar Marloes ten Kate: m.tenkate@pento.nl.
Over Pento
Wij zijn Pento. Experts in horen, spreken en verstaan. We bieden diagnostiek, onderzoek, advies, begeleiding en revalidatie voor jong en oud bij problemen met gehoor, taal en spraak. Denk bijvoorbeeld aan doof- en slechthorendheid, taalontwikkelingsstoornissen (TOS), maar ook tinnitus, dyslexie, evenwichtsstoornissen en overgevoeligheid voor geluid (hyperacusis).Onze betrokken collega’s maken echt het verschil in het leven van onze cliënten. Wij zetten bij onze zorg alles op alles zodat onze cliënten weer mee kunnen doen aan de maatschappij. Samen met ruim 380 collega’s bieden we hulp vanuit 8 audiologisch centra en enkele nevenvestigingen in de regio’s Noord-, Oost- en Midden-Nederland. Een apart onderdeel van de zorg is de Vroegbehandeling. Hieronder vallen gezinsbegeleiding en behandelgroepen Wapper en Babbel voor kinderen.