Kosten en vergoedingen

Heeft u een geldige verwijzing van een arts, medisch specialist of andere zorgverlener? Dan wordt de zorg vergoed door uw zorgverzekeraar. De zorg valt onder het basispakket. Lees hieronder wat onder een ‘geldige verwijzing’ wordt verstaan en wie de verwijzers van Pento zijn.

Eigen risico

Vaak moet u (een deel van) de zorgkosten zelf betalen. Bent u of is uw kind ouder dan 18 jaar? Dan betaalt u eerst verplicht eigen risico. De rest van de zorg wordt vergoed door de zorgverzekeraar vanuit het basispakket. Voor cliënten onder 18 jaar geldt geen eigen risico.

Geldige verwijzing

Om zorg bij Pento vergoed te krijgen, is het belangrijk dat u een geldige verwijzing heeft. Een geldige verwijzing voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • U beschikt over een verwijzing van een daarvoor aangemerkte verwijzer (zie ook het kopje: ‘Wie zijn onze verwijzers?’).
  • Uw verwijzing is maximaal 1 jaar oud.
  • De verwijzing en verwijzer voldoen aan de (aanvullende) voorwaarden van uw zorgverzekering.

Uw verwijzing is geldig zolang er voor dezelfde hulpvraag nog een vervolgafspraak is of wordt gepland. De vervolgafspraak moet blijken uit een aantekening in het dossier dat u over langere tijd terugkomt. Als er geen aantekening is gemaakt en er zijn 360 dagen verstreken zonder dat een afspraak heeft plaatsgevonden, wordt het zorgtraject gesloten. Als u vervolgens opnieuw een afspraak wil maken op het audiologisch centrum is er altijd een nieuwe verwijzing nodig van een geldige verwijzer.

Naast deze voorwaarden kan een zorgverzekeraar ook aanvullende voorwaarden opnemen voor het vergoeden van audiologische zorg. Deze aanvullende voorwaarden zijn niet voor alle zorgverzekeraars gelijk. Zodra een verwijzing is ingediend bij Pento, wordt bij de zorgverzekeraar gecontroleerd of de verwijzing inderdaad geldig is. Is dit niet het geval? Dan neemt Pento contact op met u, of uw verwijzer, om aan te geven dat uw zorgverzekeraar de zorg niet vergoedt. U kunt een nieuwe verwijzing aanvragen bij een andere verwijzer, die wel door uw zorgverzekeraar geaccepteerd wordt.

Wie zijn onze verwijzers

De huisarts of medisch specialist zijn in het basispakket door zorgverzekeraars aangemerkt als verwijzers. Andere geldige verwijzers zijn: de bedrijfsarts, specialist ouderen-geneeskunde (verpleegarts), arts verstandelijk gehandicapten, de jeugdarts (schoolarts/consultatiebureau), en de klinisch fysicus audioloog (kfa). Bij een klein aantal verzekeraars is ook de pshysican assistent aangemerkt als verwijzer. Deze specialisten kunnen naar Pento verwijzen, mits ze beschikken over een geldige AGB-code.

Een aantal zorgverzekeraars hebben ook audiciens als verwijzers toegevoegd. De audicien en de winkel waar deze werkzaam is, dienen StAr-geregistreerd te zijn. Alleen dan kan de audicien verwijzen. De audicien krijgt de titel ‘triage audicien’, conform de overeenkomsten met de zorgverzekeraars.

Let op: Een verwijzing van een geldige verwijzer, betekent nog niet dat uw zorg automatisch vergoed wordt. Dit moet ook overeenkomen met de (aanvullende) voorwaarden van uw zorgverzekeraar. Zie ook het kopje ‘Geldige verwijzing’. Neem contact op met uw zorgverzekeraar als u vragen heeft over de voorwaarden.

Geen geldige verwijzing?

Let op! Heeft u geen geldige verwijzing? Dan mag Pento de factuur niet naar uw zorgverzekeraar doorsturen. De zorg wordt in dat geval niet door uw zorgverzekeraar vergoedt. U moet de factuur dan zelf betalen. De prijzen in de factuur zijn gebaseerd op de passantentarieven.

Geen zorgverzekering of in het buitenland verzekerd?

Bent u niet verzekerd? Of heeft u een verzekering in het buitenland? Dan stuurt Pento direct de factuur naar u toe. In deze factuur staan passantentarieven. Hier vindt u de passantentarieven voor Pento in 2022.

Wat als de behandeling doorloopt in het nieuwe jaar?

De startdatum van de behandeling bepaalt in welk jaar uw eigen risico wordt aangesproken. Het eerste zorgtraject duurt 90 dagen. Heeft u daarna nog zorg nodig? Dan wordt er een subtraject opgestart van 120 dagen. Deze subtrajecten zijn telkens 120 dagen. Na ieder traject wordt een rekening gestuurd.

Bent u van zorgverzekeraar veranderd?

Pento stuurt de factuur naar de zorgverzekeraar waar u bij zat op het moment dat de behandeling bij u gestart werd.

Vragen over kosten en vergoedingen?

Wilt u meer weten over de voor u geldende vergoeding? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Heeft u andere vragen? Neem contact op met de Pento locatie waar u in behandeling (bent geweest). Kijk ook bij Zorgwijzer voor meer uitleg over uw zorgnota. Let op: voor tertiair onderzoek (dyslexie- en vestibulair onderzoek) gelden andere voorwaarden.