Dus dat doen ze bij het Pento Audiologisch Centrum Friesland!

Het is maandagochtend eind januari. Ik zit tegenover een vader met zijn dochter. Op de agenda staat een controle van het gehoor van de dochter. De afspraak verloopt prettig en de uitslagen zijn helder. Aan het einde van de afspraak staan we op het punt om afscheid van elkaar te nemen. Dan vertelt vader mij dat hij toch wel erg veel last heeft van het oorsuizen in zijn oren. Alsof er de hele dag een harde wind waait. Hij voegt eraan toe dat dit een grote impact op zijn leven heeft. 

Ik aarzel niet om uit te leggen wat wij hem kunnen bieden. Op het audiologisch centrum kunnen we zijn gehoor tot in detail in kaart brengen, hem informatie geven over het ontstaan van oorsuizen (tinnitus) en hem tips en adviezen geven over het omgaan hiermee. We kunnen hem adviseren over hoortoestellen of hem ondersteuning bieden door  een van onze audiologisch maatschappelijk werkers. 

Meneer reageert verbaasd. “Doen jullie dat ook?”. Hij weet dat wij gehooronderzoek doen bij kinderen, maar dat wij hem ook kunnen helpen bij zijn tinnitusklachten wist hij niet. Zijn nieuwsgierigheid is gewekt. Ik vertel dat hij met een verwijzing van de huisarts een afspraak bij ons centrum kan maken. 

Diezelfde middag spreek ik een mevrouw. Zij komt bij mij met hoortoestellen die ze op proef heeft via een audicien. De audicien, de winkel waar ze de hoortoestellen vandaan heeft, heeft goed werk geleverd. De hoortoestellen staan goed ingesteld. Mevrouw vertelt mij dat ze een vriendin heeft die al twee jaar hoortoestellen heeft en de toestellen nooit draagt. Mevrouw verbaast zich hierover, want zijzelf heeft er zoveel plezier van. 

Wij horen hier op het audiologisch centrum wel vaker horen dat de hoortoestellen een jaar of twee jaar na de aanschaf toch niet bevallen en dat mensen er soms met de audicien niet uitkomen. Ik vertel mevrouw dat haar vriendin van harte welkom is om met de hoortoestellen bij ons te komen. Wij kunnen dan samen met haar zoeken naar de juiste instellingen van de toestellen, zodat ze er toch nog jaren plezier van kan hebben. Deze tip zal mevrouw doorgeven aan haar vriendin. Wat fijn dat ik in mijn werk mensen kan helpen met deze problemen, want wat is goed horen toch belangrijk voor de kwaliteit van leven, net als het kunnen omgaan met tinnitusklachten. Op naar een nieuwe werkdag!